Schrijven voor het web: 5 tips

Een bezoeker wil in één oogopslag zien of de inhoud van een site de moeite waard is. Het is daarom belangrijk dat teksten op een website kort, aantrekkelijk en ‘scanbaar’ zijn.

Webteksten moeten aan andere eisen voldoen dan teksten op papier. Want lezen van het scherm is lastiger dan van papier. Bezoekers van een website zijn vaak gehaast en bovendien geneigd om snel door te klikken naar andere sites. Deze 5 tips helpen u om goede webteksten te schrijven:


1. Val met de deur in huis

Zet de belangrijkste inhoud bovenaan de pagina. Begin niet met een inleiding, met achtergrondinformatie of de historie van het onderwerp, maar ‘val met de deur in huis’. Geef bovenaan de pagina direct aan waar het om gaat: begin met de belangrijkste of meest actuele informatie en maak duidelijk wat de bezoeker op deze pagina kan verwachten.

2. Houd de ‘zoekvraag’ van de bezoeker voor ogen

Een bezoeker komt meestal met een concrete ‘zoekvraag’ op een website. Probeert u zich te verplaatsen in de doelgroep van uw website en bedenk mogelijke zoekvragen van bezoekers. Houd bij het schrijven van webtekst steeds voor ogen: is deze informatie relevant, welke zoekvraag beantwoordt mijn tekst? Probeer aan te sluiten bij de belevingswereld en informatiebehoefte van de doelgroep. Met andere woorden: stel uzelf niet de vraag ‘Welke informatie wil ik aanbieden op mijn website?’, maar: ‘Welke informatie zoekt de doelgroep op mijn website?’.

3. Schrijf ‘scanbaar’

Bezoekers ‘scannen’ een webpagina snel, op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag (een beetje vergelijkbaar met het ‘koppen snellen’ in een krant). Als een bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Speel hierop in met overzichtelijke en ‘scanbare’ teksten:   

  • Maak korte paragrafen.
  • Bedenk goede, inhoudelijke tussenkopjes: betekenisvolle kopjes die mogelijke zoektermen bevatten, dus niet ‘Algemeen’ of ‘Inleiding’.
  • Gebruik opsommingen: 'bullet lists' of genummerde lijstjes.

4. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk

Hou het kort, schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak het helder en concreet, geef voorbeelden. Vermijd ambtelijk taalgebruik en jargon. Zet beleidsteksten, brochureteksten, regelingen e.d. niet zonder meer op een webpagina, maar bewerk deze tot korte, ‘scanbare’ webteksten; bied zo nodig daarnaast de volledige tekst aan als pdf, zodat de bezoeker deze kan printen.
 
Spreek de bezoeker waar mogelijk rechtstreeks aan:
 

   Dus niet
Op deze site is meer informatie te vinden over zwangerschapsverlof
Je kunt je op deze site aanmelden voor de Open Dag

Maar
Lees meer over zwangerschapsverlof
Meld je aan voor de Open Dag
  

Schrijf niet in lijdende vorm, maar formuleer actief:
 
  Dus niet 
De uitvaartplechtigheid werd door veel mensen bezocht 

Maar
Veel mensen bezochten de uitvaartplechtigheid
 

5. Gebruik betekenisvolle linkteksten

Het moet duidelijk zijn voor bezoekers waar een link op een webpagina naartoe leidt. Als je in lopende tekst of bijv. onderaan een paragraaf verwijst naar een andere webpagina, gebruik dan betekenisvolle, informatieve linkteksten:  
  

  Dus niet
Klik hier voor informatie over de opleiding Archeologie

Maar
Meer informatie over de opleiding Archeologie
 

Laatst Gewijzigd: 21-03-2014