Richtlijnen voor een goed nieuwsbericht

Hoe schrijf je een goed nieuwsbericht? Belangrijkste richtlijnen op een rij.

Doelgroep: extern publiek

  • Personen introduceren (functie bij de naam)
  • Vermijd jargon of ambtelijk taalgebruik en passieve vormen
  • Schrijf vanuit de lezer en niet vanuit de organisatie
  • Focus op nieuwsfeit

Koppen

  • Korte, krachtige kop (bij voorkeur op 1 regel, 25-70 tekens)
  • Kop staat los van artikel (tekst loopt dus niet door van kop in intro)

Intro

  • Kort intro: bij voorkeur maximaal 150 tekens, anders wordt deze afgebroken in nieuwsoverzicht en in nieuwsbrieven
  • Intro kan los gelezen worden (koptekst loopt niet door in intro)
  • Geen links in intro
  • Intro (en tekst) tijdloos schrijven (niet ‘gisteren’ of ‘afgelopen dinsdag’)

Artikel

  • Niet te lang: aantal woorden totale tekst (intro meegeteld): max 450
  • Gebruik betekenisvolle tussenkopjes
  • Maak korte alinea’s (niet meer dan 100 woorden)

Foto’s

  • Zorg voor een aantrekkelijke, scherpe foto (vooral de bovenste foto, die op overzichten en in nieuwsbrieven verschijnt).
  • Geen geschikte foto? Een bericht zonder foto kan ook. Via Istock account van SC&M kan incidenteel een foto worden aangekocht, via Maaike de Jong (maandag t/m woensdag, tst 4594, m.h.de.jong@bb.leidenuniv.nl)

Links

  • Betekenisvolle links in het bericht opnemen, of rechts in een kader plaatsen. Gebruik een interne link als deze er is.
  • Bij promotie of ander evenement: neem link op naar het agenda-item hierover 

Guidelines in English

Guidelines for a good news article

Laatst Gewijzigd: 02-02-2016